Certifikát kvality
Certifikát kvality a bezpečí zdravotních služeb
Abychom naplnili všechny požadované zákonné podmínky kvalitní zdravotní následné péče, zažádali jsme začátkem roku 2018 u České společnosti pro akreditaci ve zdravotnictví s.r.o. o provedení externího hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb.
Jedná se o akreditaci systému řízení kvality a bezpečí zdravotních služeb v Léčebných lázních Lázně Kynžvart ve smyslu hodnocení na základě zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování a vyhlášky č. 102/2012 Sb., o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče. K získání Certifikátu kvality a bezpečí, který jsme následně obdrželi v roce 2019 a rekvalifikaci opakujeme každý třetí rok. Museli jsme prokázat, že máme zpracovány a zavedeny systémy a procesy v platné legislativě a v oblastech řízení kvality a bezpečí, v oblasti péče o pacienty, v oblasti řízení lidských zdrojů a v oblasti zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance poskytovatele zdravotní péče.
Informace pro účely hodnocení kvality a bezpečí jsou získávány pohovorem s pacienty a jejich blízkými, za výslovného souhlasu těchto osob, kontrolou vnitřních předpisů zdravotnického zařízení, kontrolou dokumentace týkající se standardů, sledováním pracovních postupů týkajících se standardů, kontrolou personálního zabezpečení zdravotní péče, prohlídkou pracovišť zdravotnického zařízení a kontrolou provozů a zdravotnické techniky a záznamů jejich kontrol a údržby.
Pacienti a jejich doprovody či zákonní zástupci musí s lázeňskou péčí souhlasit stejně jako v jiných zdravotnických zařízeních a vyjádřit jej podpisem Informovaného souhlasu. Organizace má pro dětské i dospělé klienty vypracovaný Vnitřní řád a Léčebné plány a tím jasně stanovená pravidla pro poskytování zdravotní péče a služeb ubytování a stravování. Při poskytování zdravotní péče se v současné době řídíme 70 Standardizovanými operačními postupy a 47 Ošetřovatelskými standardními postupy, které mají své kontrolní mechanismy nastavené plánem vnitřního auditu.
K dodržování lidských práv, práv pacientů a Charty hospitalizovaného dítěte jsou určeny vnitřní organizační normy a směrnice. Personalista organizace provádí pravidelné audity dle personálních směrnic k náplním práce a kontrole jejich plnění. Ve spolupráci s vedoucími pracovišť pracuje rovněž pečlivě při přijímání nových pracovníků a dodržuje tříměsíční adaptační proces při nástupu do zaměstnání. Pracovníci jsou pravidelně hodnocení dle pravidel příslušné personální směrnice a proškolováni v rámci přijatého Etického kodexu.
Organizace pravidelně vyhodnocuje nežádoucí události, které jsou vždy řešeny s nápravným opatřením, stejně tak jsou řešeny auditorem společnosti stížnosti. Klienti, doprovody dětí, samotné děti mají možnost vyplňovat dotazníky spokojenosti písemně i elektronicky. V rámci současné legislativy a nařízení Ministerstva zdravotnictví ČR a rady EU musí organizace splňovat stanovené Resortní bezpečnostní cíle.
MUDr. Dana Šašková
Náměstkyně pro lékařskou, lázeňskou a ošetřovatelskou péči
Česká společnost pro akreditaci ve zdravotnictví (www.csaz.cz)
